Skottland 2007
Nästa

070713 Fredag

Vid 11-tiden kom den rosa bussen och plockade upp oss i Köping. De flesta klev på i Stockholm men folk togs upp längs hela resan i Sverige.
Vi for till en kamping i Horten i Norge efter att ha tagit färjan över vid Moss.
Lite kvällsmat och första natten på busstaket för Lena.

070714 Lördag

Detta är en transportdag till Stavanger.
Vi stannade och åt lite i Kristianstad. En del fina vyer såg vi längs vägen.
Vid en mack försökte vi tanka men det gick inte så bra. När reseledaren Tomas började tanka så sprutade det mesta dieseln ur en annan slang.
Det var en mack med dubbla slangar och den som tankade före hade tydligen åkt iväg med pistolhandtaget sittande kvar i tanken.
Vi kom till Stavanger på kvällen men fick vänta till 02:00 innan färjan gick.

070715 Söndag

Resdag på båten Stavanger-Newcastle. Vi kom till Newcastle 22:00 och fortsatte direkt till kampingen i Edinburgh.

070716 Måndag

Jag (Christer) var i matlaget och gick upp 06:00.
Frukost och avfärd. Vi kom dock bara till grinden då de inte öppnat receptionen.
Tomas blev lite irriterad över att vänta och kampingvärdarna kontrade med att Tomas behöde ändra "attityd"...

Vi for till Edradour, Skottlands minsta whiskydestilleri. Trevligt och gemytligt ställe. 10-årig whisky avsmakades och en flaska inhandlades.

Vi stannade på heden och käkade lunch, väldigt kallt och blåsigt.
Nästa stopp var Fyvye castle. Det var ett slott uppbyggt av fem olika släkter och inredningen fanns kvar. Vi blev lite sena dit,
så Tomas ringde och sa vi hade fått punktering, med på följd att de frågade när vi kom fram om det hade gått bra att byta däck i regnet.
Färden fortsatte sedan till Alford och vi kampade i Haughton caravan park.

070717 Tisdag

Vi for till Speyside cooperage som är ett tunnbinderi. De reparerar faten åt whiskydestillerierna.
Vidare till orten Grantown on speyside där vi åt och handlade. Här provades den skottska rätten Haggis.
Maten var god. Den påminner mycket om svensk pölsa.
Sedan for vi till kampingen Hightown park i Aviemore. Vi festade lite och sedan på puben.

070718 Onsdag

Vi tog lokalbussen till berget Cairngorm i nationalparken Glenmore forest.
Det var mycket dimma så vi avstod från att ta tågbanan till toppen. Istället var vi några som vandrade omkring lite i nationalparken.
Det var mycket vacker natur.
På kvällen blev det "fish and chips".

070719 Torsdag

Vi tog kurs mot staden Inverness. På vägen dit stannade vi vid Caloduns slagfält. (ett slag mellan skottar).
Vi vandrade sedan omkring i Inverness ett par timmar.
Nästa anhalt blev Loch Ness där vi gick in i ett museum om sjöodjuret "Nessie".
Strax efter stannade vi i Urqhuarth castle vid Loch Ness strand. Vi gick inte in där.
Vidare mot Fort Augustus och dess slussar. Vi passerade sedan Ben Nevis som är Skottlands högsta berg.
Slutmålet för dagen blev Galanchmore camp som ligger strax utanför Oban vid en havsvik med utsikt till ön Kererra.
Promenerade i omgivningarna på kvällen, det var väldigt vacker natur och vi låg precis vid vattnet.

070720 Fredag

Vi tog taxi in till Oban och vandrade omkring där. Vi besökte bl.a. Columbuskatedralen, Caig´s tower och hydropathic hotel. Hydropathic hotel byggdes som ett vattenkurhotell men strax innan man blev klara så "kom man på" att man inte hade vatten så att det räckte. Pengarna tog dessutom slut så det blev aldrig helt klart.
Jag tog färjan över till Kererra och vandrade omkring på hedarna i några timmar. Spelade spel på kvällen och umgicks i bussen.

070721 Lördag

Vi tog taxi in till Oban och färja över till ön Mull. Vi tänkte ta tåget till slottet slottet Torosay men det var dyrt och dessutom ett leksakståg så vi gick till slottet istället och tillbaka.
Sedan blev det lokalbuss till Tobermory. Det var en by känd för sina färgade hus.
Tobermorys destilleri var tyvärr stängt men en flaska från där inhandlades. Vi åt på den lokala puben Mac Donalds Arms.
På kvällen fixade ledarna god mat (lax med kokt potatis och räksås). Tidig nattinatti, vi blev trötta efter dagens promenader och god mat.