Föregående
Nästa

030428
Frukost 06:00.
Chaufförerna fick börja med att byta ett hjul direkt. De hade försökt att laga en punktering i Cuzco men icke.
Vi fortsatte längs floden Pacacocha. Ray och jag söker efter lite stilla vatten för att kunna fiska.
Något sådant har dock inte synts till i någon flod ännu under resan. Det är strömt vatten överallt.
Vi åkte upp till 4200 möh och finska Lotta mår inte bra, förmodligen p.g.a. den höga höjden. Ner igen till 3000 möh och lite lunch.

Upp-ner, upp-ner och upp-ner. Det är som en berg- och dalbana men med stora höjdskillnader.

Vi stannade till för att tanka. Några köpte öl. När vi skulle åka kom försäljerskan och ville ha betalt för panten. (Det hade nog varit smartare att ta betalt för panten direkt.)

Vi kom fram til Nasca 600 möh vid 18-tiden. Jag beställde Lomo con pimienta (Kött av rygg med kryddor tror jag att det är)
Som på så många andra ställen i sydamerika så uppstod förvirring om notan. Vem skulle betala och hur mycket.

030429
Frukost 07:00.
Vi delade in oss i grupper om 3, 5 och 6 personer och de första gick till flygplatsen. (100 m från bussen) Förvirring! Nu skall vi dela upp oss i grupper om 3 istället. jag som skulle flyga i andra planet är nu i femte. Ny förvirring och nu skulle jag flyga i första med Per och Anders.

Vi flög en halvtimme över öknen i ett fyrsitsigt plan och tittade på div. figurer som indianerna skrapat fram i öknen. Eftersom det nästan aldrig regnar så finns figurerna kvar än idag.

Badpaus

Lunch 12:00 med Pollo con Piña (Kyckling med ananas). Jag har helt plötsligt fått jätteaptit nu. Kan det bero på den låga höjden?
Klockan 15:00 stack vi på en 3,5-timmars guidad tur med mumier, keramik och guldgrävning. (Fast när vi bokade turen var det bara två timmar med mumier och guldgrävning. Tänk att det nästan aldrig stämmer det man bokar.) Vi såg en begravningsplats (200x2000m) där man begravt sina döda. (I fosterställning för att kunna återfödas) På vissa personer tog man ur tarmarna före begravningen men inte på alla. Gravplundring har pågått i nästan 100 år och området är fullt av benknotor, hår, kläder och dödskallar som ligger uppe på marken. Endast ca en procent av gravarna är orörda.

Därefter åkte vi till ett krukmakeri. Det gick ut på att sälja målade vaser m.m. till oss. Sedan var det guldgrävning vilket visade sig vara två bord med lite stenar, modeller av maskiner, lite kvicksilver och en man som berättade hur man utvinner guld.
Sedan visade det sig att han sålde saker till oss turister också... Förvånande.
Vi avslutade kvällen med lite snack runt poolen.

030430
Frukost 07:00. Avfärd mot Ica.

Vi stannade snart och tittade på en s.k.Nascalinje på nära håll. De var mindre än jag trodde.
Vi kom sedan till en riktig oas utanför Ica. Mitt bland sanddynorna fanns en liten naturlig sjö.

Sanddynorna var höga och vi hyrde några sandbrädor som vi provade att sandsurfa med.
Det var inte lätt. Sanden var het. alla var svettiga och fulla med fin sand över kroppen efter en stund.

Vidare mot kampingen som låg vid Ica flygfält. Vår stora buss kom inte in på kampingen. Men, vi är ju i sydamerika. Vi tog istället bakvägen in förbi flyghangarer och via landningsbanan. Det är första gången jag taxat in på en kamping.

Nästan alla kastar sig i poolen omgående. Det är nästan 30 grader i skuggan. Vi spelade lite volleyboll på eftermiddagen och hade sedan grillparty på kvällen som följdes av dans på dansbanan. (En dansbana där man bla. förvarade motorcyklar, pingisbord och gokart.

030501
Några kalkoner hemmahörande på kampingen kom och väckte oss vid sjutiden. Några stack iväg med sandloppor och jeepar .
Kjell, Ray och jag stack in till Ica. Ica består av trafik, hus, buller, marknadsstånd och ett fint torg i mitten, d.v.s. som de andra städerna.

Massor av hus består av en våning med armeringsjärn uppstickande för våning 2. De säger att det var jordbävning 1996 och att massor av hus rasade då. Sedan fick man låna pengar till en våning men andra våningen måste man själv skrapa ihop pengar till.

I Ica såg vi första majdemonstrationen. 1:a maj (Det är också Perus nationaldag). Vi strosade omkring lite. Utbudet varierar.

Felicia anslöt sig också till oss. Helt plötsligt när vi gick på trottoaren så slet någon plånboken (med bara småpengar) ur Felicias hand. Hon tog upp jakten. Tjuven knuffade i flykten omkull en äldre man och snart var det flera som jagade tjuven. Han kastade Felicias plånbok så Felicia gav sig och plockade upp plånboken istället. Vi gick därifrån. När vi kom runt gatuhörnet så dök civilpolisen upp med tjuven infångad. Felicia vägrade att följa med till polisstationen eftersom man blir varnad för att det kan vara kriminella som låtsas vara civilpoliser. Ingen av oss kunde nu helt plötsligt inte ett enda ord spanska och vi gick därifrån.
Till lunch tog jag en saftig grönsakstallrik.
Väl tillbaka vid bussarna så badade vi och tog en öl. Sedan städade vi ur bussarna och packade ihop så mycket som möjligt. Överblivna kläder, kuddar, sovsäckar, handdukar m.m. lades i hög åt lokalbefolkningen. Den högen försvann fort.

Sedan åkte jag med på ökenrally med sandloppor och några vanliga jeepar. En del provade även på att sandsurfa igen.

En vanlig enkel soppa fick duga som kvällsmat.
På kampingen fanns en tjej (Joyce) som var anställd som salsalärarinna. Hon fick ta en specialkurs med mig. Hon talade ingen engelska men vi övade på. Hon avslutade dock kursen med spanska ordet impossible och jag förstod vad hon menade. Jag blir nog ingen Fred Astaire.
Mitt under danskursen började det att regna. Det regnar bara två timmar om året så det var en liten sensation och vi hade alla saker utspridda så det blev rusning för att samla in allt.

030502
Frukost 06:00.
Avfärd mot Paracas, kallat lilla galapagos. Vi åkte ca 20 pers. per båt ut till några öar med sälar, fåglar, krabbor m.m.

På ena ön tar man tillvara guano (fågelspillning) och säljer som gödning . Båtturen tog två timmar ovch vi var saltbemängda när vi kom tillbaka till hamnen men det var kul att se alla klippor och grottor med djur. I kortbyxor var det dock lite svalt.
Vi åkte sedan vidare mot Lima. På vägen stannnade vi och tog några gruppfoton.

De trevliga reseledarna.

Vi kom till Lima vid 17-tiden där vi tog in på hotell Miraflores i stadsdelen med samma namn. Kjell, jag , Ray och Klas gick sedan ut för att söka efter en restaurang. Det hela slutade med att Kjell och jag åt på ett hål i väggen medan Klas och Ray valde ett lite finare ställe. Det är symptomatiskt för denna resa hur olika sällskap delade på sig och det skapades nya utan att någon tog illa upp. Helhärliga reskamrater.
Lima är en stad som andra städer i sydamerika. På en gata säljer de silver, på nästa skor o.s.v. Brottsligheten är hög. Det finns massor av poliser och vakter.

030503
Sovmorgon till 08:30
Jag, Ray och Kjell gick ner till stranden en stund. Vi hittade en kaffebutik och tog oss en varsin kopp.Vi bestämde oss för att gå till centrum men efter en timmes promenad så hade vi bara kommit en tredjedel av vägen så vi tog taxi istället. När vi kom fram ville taxichauffören ha tio sol men vi vägrade och han fick sex sol istället.
På torget var en stor polismanifestation av något slag. Notera att man tar fram bombvagnen.

Efter en stunds promederande gick vi ner i katakomberna i San Fransiscokyrkan. 25000 personer är begravda där nere i olika fack.

Numera begravs enbart fransiscanermunkar där. De är 48-50 st i tjänst idag. Det finns dock bara en begravningsplats kvar så nu har de börjat att gräva ut en ny krypta.
Efter en bit mat tog vi taxi hem. Taxi är nog fel ord egentligen. Den var svetsad mellan dörrarna. (två bilar ?) En dörr var lös. Instrumentpanelen fungerade inte. Det fanns ingen fjädring i bilen. Vid hög fart på motorvägen så slutade motorn att fungera. Han hittade inte till hotellet så vi gick sista biten.
På kvällen var det avskedsmiddag. Massor av god mat bjöds det på och en del stack på diskotek efteråt men jag m.fl. gick till hotellbaren och pratade en stund.

030505
Vaknade 08:00
Kjell är ute och springer som vanligt. Efter frukosten fixade jag, Kjell och Ray avskedspresenter åt Jonas och Jonas i Murrebussen.

De fick varsin skinnflaska med pisco. Jag handlar nu upp mina pengar så gott det går och går runt och tittar lite.

Prisförhandlingarna går numera lätt. Säger de 38 så svarar man 20 snabbt och så slutar det på 25. Till lunch fick det bli vitlöksfisk med ris.
kl 16 gick inhyrda bussar mot flygplatsen. Vi åkte sist och tittade så att inget rasade ner från taket på framförvarande buss. Istället så åkte vår baklucka upp och bl.a. min ryggsäck for i gatan. Det hela uppmärksammades först när en mopedist körde om oss och pekade på vår baklucka. alla väskor fanns dock kvar och var hela.

030506
Hemma igen efter ett dygn i flygplan. Det har varit härligt.