Föregående
Denna resa med Rosa bussarna
Nästa

030414
Frukost 07.00. Bröd, bananjuice, äggröra, kaffe, smör och marmelad.
Avfärd 08.00 mot Peru. Vi stämplade ut oss från Bolivia och stämplade in oss i Peru.
Tullgbubben tyckte att vi var oansvariga som åkte så många på en gång. Han fick antagligen för mycket arbete på en gång.
Vi stannade i Puno för lunch och pengaväxling. Grillad lax till lunch.

Jag handlade lite lokala fröer för att ta med mig hem. Sedan skulle vi ta en kopp kaffe. Vi gick in i ett fik och beställde kaffe. In kom fyra koppar cocate istället. De hade inte kaffe. Då beställde jag in två koppar varmt vatten och då fick vi in två koppar svagt cocate. Vi gav upp. Vi tog pulverkaffe och hällde i cocatéet och drack.

På eftermiddagen tog vi båt ut till Urosindianerna. De bor på flytande vassöar.
Var fjärde vecka lägger de ut nyskördad vass som nytt underlag. Husen är flyttbara så att de kan fylla på mer vass under husen också.

De förankrar öarna där det är två-tre meter djupt. Det finns femtio öar med totalt ca 2000 boende där.
Området är ett reservat och de boende slipper betala skatt så att de kan bo kvar. Det finns daghem, skola och post på öarna. Ibland händer det att en ö blåser iväg ut på sjön.
Vi fick också åka med på en tur med en riktig vassbåt.
Vi fick inte ge barnen pengar eller godis. De fick istället frukt. De borstar nämligen inte tänderna.
Vi for åter med båten, in i bussarna och vidare till Silustani , där vi slog läger för natten.

Silustani ligger på landsbygden. Trots det dök det omedelbart upp försäljare av diverse saker. Jag köpte en stor duk och en tröja av alpacka för 48 Sol (ca 140 kr)

030415

Frukost 07.00. Idag är jag med i matlaget. Matlaget går upp en halvtimme tidigare och ställer iordning frukosten som vanligen består av bröd, smör, ägg, ost, skinka, mjölk, flingor, te, grönsaker och pulverkaffe.
Sedan började vi gå mot inkas begravningsplats som heter Silustani. Den består av olika torn. Förinkas Tiwanaka har runda torn, medan inka hade fyrkantiga.

Inkas torn blev inte klara pga spanjorernas ankomst. Stenarna handborrades ur berget med hjälp av bergarter som var hårdare. I tornen begravdes ledarna. De skulle komma till himlen för att senare återfödas. Därför begravdes de i fosterställning.
Tillsammans med ledaren avlivades hans hustru och ett barn som begravdes i samma grav. Vanligt folk kunde offra sig själva samtidigt och då följde de med ledaren till himlen. Annars kom man bara tillbaka till jorden. Jag kröp in i en grav. Den var så pass stor att 15 personer kunde få plats där inne.

Det fanns också ett stort solur i sten där de höll reda på årstider, sommarsolstånd m.m.
Sommarsolståndet var ett festdatum och är det ännu.
Vi klev på bussarna och for vidare mot Arequipa.

Matlaget skalade kokt potatis och kokta ägg under bussresan.

Vid lunchtid så var därmed maten halvklar. Vi satte bara till gurka, vitlök, paprika och sallad. Till de flestas jubel så bjöd vi även på knäckebröd och kaviar.

För första gången på resan så regnar det nu (fast inte så mycket). Väl i Arequipa så lämnade jag in lite kläder för tvättning
Efter maten samlades de flesta på ett ställe som hette forum för att ta en öl och dansa.

030416
Frukost 08.00. Vi bor på hotell Crismas. Vi gick till Plaza de armas - ett jättevackert torg med katedralen Basilien vid ena kanten och höga berg i bakgrunden.
Däefter besökte vi ett mumiemuseum. Inka offrade tio till tolv åriga flickor uppe på höga bergstoppar. De drogades frivilligt och slogs ihjäl med en smäll i huvudet.
De döda flickorna placerades sittandes i graven tillsammans med lite värdesaker.
Flickorna blev speciellt utvalda. Kriterierna var bland annat : vacker, oskuld, skötsam, trevlig m.m.
De har hittats nu eftersom de varit infrusna i glaciärer i 500 år som nu börjat smälta.

Jag år alpacka till lunch och strosade runt lite på eftermiddagen.

Vid hotellet stog en tjej och sålde vykort. När hon slutat vid sjutiden gick vi till en bar, tog varsin pisco och talade en stund.
Hon hette Maria och var konstnär. Hon bodde tillsammans med sina föräldrar, två systrar och en bror.
Hon hävdade att huset var 1000m2 stort. Om det verkligen var så stort eller om det var jag som var för dålig på spanska, det vet jag inte.
Min spanska blir bättre och bättre men nog är det knackigt med samtalen. Mitt lexikon måste vara till hands hela tiden.

030417
Frukost på hotell Crismas kl 07.00.
Sedan åkte vi mot Chivay. Vägen är så småningom av grus med massor av gropar.

Vi åt lunch i Chivay vid 14-tiden och fortsatte sedan mot Cabanaconda. En del tunnlar är inte så stora.

Halvvägs dit slutade kopplingen att fungera på bussen Murre. Snabb omlastning och 29 personer hamnade i bussen Bull för fortsatt färd.

Vi kom fram 17.00 till Cabanaconda. Vi skulle nu ner i Colca canyon som lär vara världens djupaste ravin och vi började omgående att gå. Vi går på en grus/stenstig i sicksack.

Det är 1100 meters höjdskillnad att gå ner. Lokalbefolkningen använder också denna stig.
Ola och jag lägger oss sist i kön och vi få hjälpa en i gänget ner. Hennes ben bär knappt på slutet.
Vid 18-tiden började det att skymma och fr.o.m 18.30 så gick vi med ficklampor och lyste på stigen för att komma ner.
Vi kom ner till Oasis vid 19-tiden. Det är verkligen en oas bland bergen med palmer, pool och bambuhyddor.

Ledarna för oasis trodde att Ullis, Ola och jag var ledare så vi fick varsin bambusäng. De övriga fick ligga två eller tre i samma säng.
Kvällen avslutades med kvällsmat. (soppa, pasta och potatis samt alpackakött med ris)

030418
Engelskmännen väckte mig 06.30 med högljudda rop när de rev ner sina tält.
Själv hade jag sovit gott i min bambusäng i ett mysigt bambuhus.
Frukost 07.30. Två bröd, kaffe, äggröra att äta med en kniv. Avmarsch 08.00 uppför de 1100 metrarna igen.
Ola och jag tog bakklungan igen för att hjälpa de som hade det lite jobbigt. En i sällskapet blev totalt slut. Halvvägs upp tog vi av henne ryggsäcken.
Ola och jag turades om att bära hennes ryggsäck. Niklas hade spytt 15 ggr under natten och fick åka åsna (mulåsna?) upp.

Snart var det över 20° och stekande sol.

Mycket vätska gick det åt under de 4,5 timmarna det tog för oss upp.
Som på så många andra ställen fanns det små minnesplatser över folk som dött.

Vi åt lunch med guiden. Majssoppa till förrätt
och "småfisk från havet" blandat med ris och potatis. Det smakade sådär. Avfärd 14.00 mot "La Calera".
Efter tre timmar i en inhyrd lokal buss så kastade vi oss i varma källorna som finns i La Calera, kanonskönt.
Efter två timmar i 30-gradigt mineralvatten väntade Sannes korvstroganoff.

Vi pratade strunt en stund och lade oss sedan.

030419
Frukost 06:30, avfärd 07:00.
Vi ger oss iväg mot Cusco för att hinna fram idag. Vi hann dock bara köra en stund eftersom att bussen Murre lade av. Det verkade vara vatten i dieseln.
Lite filterrengöring och vi åkte sedan vidare. Det gick dock inte länge. Mer problem med dieseln i Murre.

Mer rengöring och så åkte vi. Nu blev det punktering på bussen Bull istället. Sedan stannade Murre igen...
Först efter att tanken tömts fungerade bussen. Vi åkte tillbaka mot Arequipa en bit, upp till Juliaca och vidare mot Cusco.

Vi hann inte fram p.g.a. allt strul med bussarna så vi övrnattade i ett grustag.

Bull har problem med avgassystemet. Det ryker in hela tiden så att de som åker i den bussen blir alldeles svarta av sot..

030420
Frukost 07:00, avfärd 07:30.
Vi for vidare mot Cusco. Väl ine i staden var gatorna så smala att Murre fick punktering då den körde på en trottoarkant.

Vi inkvarterade oss på ett hotell där jag delar rum med Kjell. Kjell och jag gick ner till centrum och beställde oss varsin peruansk pizza. Det verkade billigt på menyn (7 sol ca 20 kr) men det visade sig bero på att de bara är hälften så stora som i Sverige.
Jag gick och lade mig men det var så kallt att jag tog fram sovsäcken och kröp ner. Kjell frös också men han gick ut till bussen och sov.