Föregående
Denna resa med Rosa bussarna
Nästa

100129
Vi stämplade ut oss ur Tanzania och in oss i Malawi. Vi åker snart längs Malawisjön.

Svartväxlarna brukar ofta försöka att luras när de växlar men denna gång lyckades jag lura dem. Det kändes bra.
Vi kom sedan fram till Chitimba camping med sandstrand. Att bada är dock inte helt självklart. Vattnen innehåller bilharzia.
Vi fixade en trafikljusfest. Rödklädda hade en partner redan, grönklädda hade ingen medan gulklädda tvekade !!!

100130
Det är sovmorgon men de flesta vaknar ändå mellan sex och sju p.g.a. värmen.

En del vandrar eller åker bil till Livingstonia men Danne, Halima och jag tog en promenad upp på berget bland lokalbefolkningen istället.
Vi kom till Safari lodge som hade nyöppnat. Det var billigt men som vanligt hade de ingen växel.
J ag gick sedan vidare själv och hälsade på en familj som gladeligen tog emot mig och öppnade sitt hem för mig.

Det fick sedan bli tvättning, inhandling av träsniderier m.m.
Klockar är åtta på kvällen och det är 32 grader varmt ute och 45 grader i bussen.

100131
Resan fortsätter nu vidare upp i Malawis berg och fram till staden Mzuzu. Vi fyllde på förråd av chips, vatten, nötter m.m.
Nästa stopp blev en trämarknad där vi också åt lunch.

Vi gjorde sedan ett stopp vid en gummiplantage. Vi gav barnen frukt, tomma vattenflaskor och godis samt tittade lite på gummiträden.

Vi kom fram till Kande beach vid Malawisjön. Där hyrde några egna stugor vid strandkanten.
På kvällen åt vi gemensam gryta.

100201
Sovmorgon och frukost 09:00.
Jag gick ut på byn en stund men tröttnade efter ett tag p.g.a. alla efterhängsna guider och försäljare.
På eftermiddagen snorklade en del, några red men själv ägnade jag mig åt dykning. Trekvart på 10 meters djup bland div. färggranna ciklider är en härlig känsla.

Mot kvällningen så kom då det första skyfallet med regn. Fram till dess har det varit uppehåll för oss men veckorna innan har det regnat mycket så allt är grönt omkring oss.

100202
Frukost och iväg 07:30 mot nästa kamping.

Vi kom till Senja bay i Salima vid lunchtid. Senja bay ligger också vid Malawisjön.

100203
Vi vaknade vid halvtvå av ett kraftigt åskväder. Min madrass blev blöt i båda ändarna men jag sov sedan vidare trots det.
Frukost och iväg 07:30 mot Lilongwe. Vi passar nu en hel del vacker natur längs vägen.
I Lilongwe provianterar vi och försöker stå ut med ihärdiga försäljare som irriterar oss.
Vidare mot Zambias gräns och nu kommer det regnskurar ibland.